Lulderij

Een tussenblog

Saturday, September 03, 2005

I am pissed!

Op dit moment wou ik dat ik werkloos was. Ja, zonder werk.
Zodat ik naar Louisiana en/of Mississippi kon afreizen en daar op de een of andere manier helpen.
Misschien moet ik bij het Rode Kruis gaan werken?

Ik weet niet hoe het jullie daar in Europa vergaat, maar hier is de "aftermath" van Katrina het enige dat op de nieuwszenders te zien is. En zo hoort het. Wat een ellende!
Als je de beelden ziet, denk je dat je naar een situatie uit de derde wereld zit te kijken.
Natuurlijk wordt ook deze ramp "politicalized" (de ramp wordt aangegrepen om politieke standpunten naar voren te brengen) en ik word een beetje moe van de vele ongegronde kritiek over de hulpverlening. Er is ook veel gegronde kritiek, hoor, daar niet van. Maar velen zien dit als weer een nieuwe mogelijkheid om te klagen over Bush. Erg kinderachtig, allemaal. En deze woorden komen van iemand die Bush's politiek absoluut niet waardeert.

De gegronde kritiek blijkt te zijn dat de federale hulpverlening laat op gang kwam. Pas op dag 5 (vijf!) kregen de slachtoffers voedsel en water. Inmiddels is complete anarchie en chaos al uitgebroken. Er wordt geschoten op reddingswerkers, winkels worden leeggeroofd, lijken liggen te rotten in de straten en in het water en in opvangcentra worden kinderen verkracht. Afijn...je hebt het misschien allemaal wel gehoord.
Wat je waarschijnlijk ook al hebt gehoord is het radio-interview met Ray Nagin, de burgemeester van New Orleans. Hij haalde fel uit naar de federale overheid en terecht waarschijnlijk, want Bush zei vandaag dat de resultaten van de hulpverlening niet acceptabel waren.
Hier is een link naar het interview, voor het geval dat je het nog niet gehoord hebt. "Excuse my French, but I am pissed!"
Een burgemeester in wanhoop...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home