Lulderij

Een tussenblog

Saturday, November 12, 2005

Krachtig spul

Als je zelf geen website of blog hebt en je bent ook niet geinteresseerd, kun je dit bericht waarschijnlijk overslaan.


Vorig jaar heb ik op m'n werk eens Wordpress geinstalleerd. Het doel was dat accountants via deze blog anoniem hun mening konden geven over wat ze vonden dat er verbeterd kon worden in de procedures, etc.
Niemand gebruikte het.

Maar toch klaag ik niet. Ik leerde veel van de installatie van een webserver, MySQL en PHP. Het probleem was echter dat ik alles apart moest installeren. Ik kreeg deze week echter een tip van Blips : Apache2Triad. Apache2Triad is in feite zo'n beetje een complete webserver met alles erop en eraan (76Mb gratis download). Even door de installatie, wachtwoordje verzinnen, computer herstarten en ook jij draait thuis een webserver. Op je Windows XP computer, ja.
Heel erg handig, met een overzichtelijk control panel ook....ik heb ook meteen Wordpress geinstalleerd en kan zo lekker een end weg testen. Apache2Triad dus.


Over Wordpress gesproken: een paar weken geleden ontdekte ik Bloxpress, een Wordpress-theme dat Wordpress combineert met Ajax (nee, niet de voetbalclub of het schoonmaakmiddel, zelfs niet de god). Ik ga dit thema inbakken in m'n nieuwe blog en heb het nu thuis draaien.
Wat is er zo speciaal aan? Je kunt als bezoeker door middel van drag-and-drop secties op de blog verplaatsen of zelfs weggooien. Zo kun je dus bijvoorbeeld de lijst met gearchiveerde posts van de zijkolom naar het midden van het scherm verplaatsen en de sectie met links (of zelfs blog-artikelen) dichtklappen of helemaal weggooien. Verder kun je als je wilt nog een heleboel secties toevoegen, zoals een Flickr-sectie, search, RSS, een kladblok, etc.
Je krijgt denk ik nog de beste indruk als je even met de demo speelt. Hopelijk heb ik mijn versie later deze week online staan.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ziet er inderdaad goed uit. Ben benieuwd naar je ervaringen ermee.

4:03 AM  

Post a Comment

<< Home