Lulderij

Een tussenblog

Saturday, October 22, 2005

Webbedingetjes (die ik al dan niet gebruik)

Ik was net even bezig m'n feeds te lezen via Google Reader en stuitte op een recensie van Clipmarks, een service die ik denk ik wel ga gebruiken zodra het voor Firefox beschikbaar is (Internet Explorer gebruik ik alleen nog op m'n werk - en dan noodgedwongen). Clipmarks is een service waarmee je delen van websites, zoals teksten en afbeeldingen, kunt book...ehm...clipmarken. Da's wel handig...soms kom ik iets tegen dat later nog eens wil uitpluizen, zonder dat ik de site wil bookmarken.

Over bookmarken gesproken...een korte terugblik op mijn 9 jaar online leert me dat ik bookmarks, Favorites, of wat je ze ook maar noemt nooit echt veelvuldig gebruikt heb. Soms was ik drukker bezig met het organizeren van die dingen dan met het daadwerkelijk bezoeken van de sites die ik er snel mee zou moeten kunnen bereiken. Als ik een site wil terugvinden doe ik dat wel met behulp van Google.
Andere web-gerelateerde zaken waar ik nooit gebruik van maak, ook al heb ik het wel geprobeerd : social networks, zoals Friendster, Orkut, Multiply, etc. (al gebruikte ik Multiply wel voor foto's), instant messaging (mijn familie is een uitzondering, maar ik heb echt geen zin meer om met bekenden online te zitten lullen, tenzij ik iets te melden of een bepaald doel heb, zoals het helpen met een computer-probleem). Hetzelfde geldt voor email. Ik heb een schurfthekel aan forwards, helemaal als ze politiek of religieus geladen zijn. Als ik iemands mening wil weten, lees ik diens blog wel.

Wat ik wel vaak gebruik? Qua websites zijn dat toch wel de Google sites, imdb.com en Answers.com. Verder vind ik RSS reuze handig en ben ik ook geabonneerd op een paar podcasts, wat wel weer handig is op die lange ritten van en naar m'n werk. En we mogen natuurlijk Google Earth niet vergeten, dat je overigens ook offline kunt gebruiken, mits je vantevoren online de foto's, plattegrond en restaurants, banken, benzinestations, etc. in de buurt eens hebt bekeken.

Het mooiste van dit alles is dat als je 15 jaar teruggaat in de tijd, dit bericht bijna volledig abracadabra zou zijn. Maar ja...toen las je natuurlijk ook geen blogs ;-)

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey Ronald, Gebruik je Del.icio.us ?

Het is weliswaar een bookmark service, maar 't mooie is dat je je er niet druk om hoeft te maken. De ideale 'black hole' voor links. Georganiseerd met labels, (tags) die soortegelijke bookmarks samen brengen.

Als je die labels door krijgt wordt del.icio.us ineens een enorme bron van informatie, omdat de tags je toegang bieden tot links van anderen over hetzelfde onderwerp.


En eh.. wat vind je van Google Reader?

8:23 AM  
Blogger w8in said...

Ja, ik heb een del.icio.us account en heb dat een tijdje gebruikt, maar niet als bookmark-service. Ik bedoel...wie gaat er nou ooit terug in z'n del.icio.us-brij om een site terug te vinden? En oh...ik maak me nog niet druk, hoor ;-)
Ik vind del.icio.us een geweldige tool om nieuwe en "hot" sites te ontdekken, gewoon door een paar uur lang de voorpagina bij te houden. Als persoonlijke bookmarkservice zal ik het niet gebruiken.

Google Reader bevalt me wel, al zitten er nog wat haken en ogen aan. Ik gebruikte altijd Bloglines, want ik wil m'n feeds vanaf meerdere computers kunnen bereiken zonder te hoeven synchronizeren. Het probleem met Bloglines is dat het niet echt uitnodigt tot het daadwerkelijk doorstruinen van de feeds. Je wordt selectief en slaat sommige feeds gewoon over. Met Google Reader kun je lekker doorbladeren. Al moet je het niet gebruiken als je er echt zeker van wil zijn dat je al je feeds helemaal leest, want er is geen goed overzicht over wat je wel en niet al gelezen hebt.

11:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Google Reader is leuk, maar als je aardig wat rss subscriptions hebt wordt je gek van 't klikken.

Ik gebruik lilina, een gratis php online aggretagor. In "river of news" formaat, ideaal en snel (het lezen.. lilina is nogal traag, maar dat zou ook door onze webserver kunnen komen : )

http://dutch.hopto.org/news

1:55 PM  
Blogger w8in said...

Hey, dat lilina ziet er wel handig uit, al is het inderdaad traag met laden.
Gauw maar weer eens bij een webhost aanmelden zodat ik het kan installeren.

2:24 PM  

Post a Comment

<< Home